זמן לשחק עם הילדים: פרשת עקב \\ הרב אפרים אפשטיין

הרב אפרים אפשטיין No Comments on זמן לשחק עם הילדים: פרשת עקב \\ הרב אפרים אפשטיין

פנינים לפרשת השבוע מאת הרב אפרים אפשטיין, באדיבות ארגון "ערכים"

צילום: מרצי ערכים
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בפרשת השבוע פונה משה לבנ"י ,
"ועתה מה ה' אלוקיך שואל מעמך כי אם ליראה את ה אלוקיך…"
הלשון בה משה פונה לבנ"י עושה את הרושם כי מדובר בדבר קל להשגה, 'בסה"כ יראת שמים'.

חז"ל (מופיע בגמרא) הבחינו בכך והקשו
"וכי יראת שמים היא דבר קל" ?
מדוע משה מצייר לבני את הדרישה ליראת שמים כדבר קל ופשוט ?

על כך עונים חז"ל, שהיות ומשה הוא הדובר,בשבילו להיות ירא שמים זה אכן נחשב לדבר קל.

חז"ל אומנם מיישבים מדוע משה מציג את השגת היראת שמים כדבר קל,משום שלו עצמו זה קל,

אבל עדיין…מה יעשו בנ"י ??
הרי הם לא בדרגה של משה ,מה הדרך שמציע בפניהם משה להגיע ליראת שמים ??

השאלה הזאת הציקה לי השבוע כשעברתי על הפרשה.
כשהגיע יום חמישי ועדיין…כלום,
התיישבתי בפינה הקבועה בבית ונסיתי להתרכז.

אבל…יום חמישי,בשבוע השני של בין הזמנים,כשהילדים נחושים למצות את את כל השעות ביממה עד תום,
זה היה נראה כמשימה בלתי אפשרית.

זה הזכיר לי את השאלה ששאל אותי פעם יהודי שהתחיל להתקרב.
אני ,כך הוא אמר,נמצא כל יום בשעות אחה"צ עם הילדים בבית.
אשתי בעבודה ואני שומר על הילדים.
אני מנסה לפתוח ספר וללמוד קצת ואז הקטנה רוצה בקבוק
אני מנסה פעם שניה ואז אח שלה רוצה שאבנה איתו בלגו.
אני מרגיש שהיצה"ר עושה הכל כדי שאני לא אלמד,
מה לעשות ??

אמרתי לו שהוא ממש צודק,זה אכן היצה"ר,
אבל מכיוון שונה.
יצר הרע לא סידר שהקטנה תבקש בקבוק
והוא לא גרם לאח שלה לבקש מאבא שלו לשחק איתו בלגו.
הוא אפילו לא זה שסידר לאשתך עבודה בשעות אחה"צ
את כל זה סידר ונתן לך הקב"ה מרוב אהבתו אותך.
הוא סידר לאשתך עבודה ונתן לך שני ילדים שזקוקים לך ואוהבים אותך
לכן הוא גם סידר לך זמן פנוי אחה"צ.

היצר הרע אחראי רק לשאלה שלך.
הוא מנסה לגרום לך להסתכל על המתנות שלך כדברים שליליים.

התפקיד שלנו הוא לא לשנות את המציאות,
אלא לעשות ברגע הנתון את המתבקש.
מי שאחראי על התפאורה – המציאות,הוא הקב"ה.

ומאיפה אני יודע את זה ??
ממשה רבינו.

בחומש שמות,
כשהתורה מתארת לנו את הרגע שבו משה רבינו נהפך מאיש פרטי למנהיג של עם ישראל.
התורה מספרת שמשה מסתובב עם הצאן במדבר ולפתע הוא רואה את הסנה בוער באש, משה רוצה להתקרב ולראות את הפלא,
"ויאמר משה אסורה נא ואראה את המראה הגדול הזה מדוע לא יבער הסנה",
אבל הקב"ה מונע בעדו,
"ויאמר אל תקרב הלום ,של נעליך מעל רגליך כי המקום אשר אתה עומד עליו אדמת קודש הוא"

מדוע מונע ממנו הקב"ה להתקרב לסנה הבוער ?
מדוע רק כשהוא מביע את רצונו להתקרב לסנה אומר לו הקב"ה "של נעליך מעל רגליך.." ??

אני חושב ,כך אמרתי לו, שמשה רוצה להתקרב ולראות את הסנה לא מתוך סקרנות,
משה רוצה להתקרב קרוב יותר למקום הגבוה של קרבת אלוקים, משה מבין שהמדובר הוא בגילוי אלוקי והוא רוצה להתקרב.

"ויאמר אל תקרב הלום של נעליך מעל רגליך כי המקום אשר אתה עומד עליו אדמת קודש הוא"

משה,כך אומר לו הקב"ה,כדי להתרומם ולהתקרב ,אין צורך בקפיצות אל דרגות שמעבר.. כי,
"המקום אשר אתה עומד עליו אדמת קודש הוא"
כל אחד מהמקום שלו ,מהרגע שלו,שם היא אדמת הקודש שלו.

כל אחד יכול שמקומו,שהרגע שלו,יהיה אדמת קודש
אם רק ירצה ואם רק יתבונן…

אז חשבתי לעצמי,למה מה שאמרתי לאותו אחד,לא תקף גם עלי ??
אולי ביום חמישי בשבוע השני של בין הזמנים,
לחשוב על תרוץ לקושיא בפרשת השבוע,
זה לא מה שנדרש ממני.
אולי עדיף להצטרף אל הילדים ל"חגיגות" בין הזמנים ??

ואז…הבנתי…
הבנתי את המסר שמעביר משה רבינו לבני ישראל.

ועתה מה ה' אלוקיך שואל מעמך…"
"ועתה"- המקום והזמן שבו אתה נמצא כעת,
זה "מה שה' אלוקיך דורש מעימך".

לא צריך להיות בדרגה של משה רבינו כדי להגיע ליראת שמים.
כל אחד ב"עתה" שלו צריך לעשות את הנדרש ממנו.

רש"י בתחילת הפרשה על המילים,
"והיה עקב תשמעון.."
אומר שהכונה למצוות שאדם דש בעקביו.

אולי ,כך חשבתי,אלו המצוות שאנחנו דשים בעקב.
אלו המצוות שאנחנו לא מחשיבים.
לשחק עם הילדים שלנו,להקדיש זמן למשפחה
לומר מילה טובה לאלו שמסביבנו.

טוב….,זזתי לשחק עם הילדים.

===

להערות והארות אשמח גם במייל
[email protected]



0 תגובות